„Az iskola közös ügyünk”
A TÁMOP 3.1.4.B „Köznevelés az iskolában” című projektben Zalaegerszegen a Csány László Közgazdasági Szakközépiskola és a Petőfi Sándor és Dózsa György Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola vesz részt. A „Partnerség és hálózatosodás” modul keretében több közös programot szerveztek. A közös munka lényege, hogy a két iskola diákjait, pedagógusait és a diákok szüleit közelebb hozza egymáshoz olyan programok szervezésével, melyek megvalósítása során a diákok hasznosan tölthetik szabadidejüket, közösségi szolgálatot teljesíthetnek, és segítséget kaphatnak a pályaorientációban. A diákok aktív részvétele során fejlődik személyiségük, érzékennyé válnak olyan társadalmi problémákra, mint az iskolai erőszak, családi problémák, túlzott on-line jelenlét és a fiatalok közösségi aktivitásának hiánya, és ezen felismerések által eljuthatnak a problémák feldolgozására, kezelésére, illetve megoldására.
Az első ilyen közös rendezvény az általános iskolás tanulók pályaorientációját hivatott szolgálni. Április 15-én délután a Dózsa iskola 7. évfolyamos diákjai közül harmincan néhány szülő kíséretében ellátogattak a szakközépiskolába, ahol az intézmény igazgatónője nyújtott tájékoztatást az iskola ágazatairól, programjáról és természetesen szabadidős tevékenységeiről is. Ezután a tanulók 10 fős csoportokban ismerkedhettek az iskola szakmai munkájával. A tanulók ízelítőt kaptak az egyes szakokon folyó gyakorlati munkából is.
Az informatika laborban hálózati kábelek szerelésével, mérésével, az optikai kábelek működésének elvével ismerkedhettek lézeres demonstrációs eszközök segítségével.
Kipróbálhatták a tízujjas vakírás oktatására használt programot is.
A közgazdaság ágazaton a közgazdaság és pénzügy gyakorlati életre való hatását követhették nyomon, és kipróbálhatták a pénzvizsgálót és a pénzszámlálót is munka közben.
A középiskola tanárain kívül szakszerű segítséget nyújtottak a 9-10. évfolyamos diákok is. Megmutatták a tízujjas vakírást, segítettek a szerelésben és a lézeres demonstrációban, válaszoltak általános iskolás társaik kérdéseire, és kísérték őket.
Az általános iskolás diákok másnap elmondták tapasztalataikat, melyekből kitűnik, hogy rendkívül hasznosnak találták a programot. Minden tanuló pozitívan nyilatkozott a látogatásról, még az is, aki mindenképpen gimnáziumba készül. Azt mondta, most már szívesebben jelöli meg az intézményt a felvételi jelentkezési lapon, ha esetleg nem sikerülne bekerülnie gimnáziumba.
Az együttműködés következő programja április 22-én zajlott, melynek keretében a szakközépiskola diákjai közül 14 tanuló látogatott el a Dózsa iskolába, ahol a közösségi szolgálat kötelezettségéből teljesítettek néhány órát. Mint önkéntesek segítették az általános iskolás alsós diákok délutáni tanulását, illetve tevékenyen részt vettek a délutáni szabadidős tevékenységükben; játszottak velük, vigyáztak rájuk, és segítették őket. A kicsik nagyon élvezték, hogy a tanító nénin kívül mások is foglalkoztak velük, nagyon megkedvelték a diákokat. A középiskolások pedig szívesen működtek közre mind a játékban, mind a tanulásban. Néhányan kedvet kaptak egy újabb látogatáshoz, volt olyan is, aki meglátta a pedagógus-pálya szépségét, esetleg kedvet is kapott hozzá. Akadt azonban olyan diáklány, aki most értette meg, milyen nehéz is időnként a tanároknak, tanítóknak, és inkább a pálya nehézségét érezte meg. Valójában ez a rendezvény is egyfajta önismeretet adott, és segítette a középiskolások pályaorientációját, formálta véleményüket, szélesítette látókörüket. Mindemellett alkalom volt a szabadidő hasznos eltöltésére is.
Április 27-én még egy harmadik programon is találkoztak a két iskola diákjai, pedagógusai és a szülők, ahol a Göcsej Kutyaklub segítségével kutyával asszisztált személyiség-fejlesztő tréningen vettek részt. A programsorozat szervezői, az intézmények partnerség-pedagógusai, Varga Zsuzsanna és Némethné Vass Erika még májusra terveznek egy közös programot a diákok részére.
|